Tuesday, April 5, 2011

"If the Devil is real, then God must be real, too."

Baru-baru ni aku menonton filem Devil ni. Kakak aku yang download. Berjam-jam la jugak download, dan hasilnya memuaskan sbb gambar pun cantik. Ni nak cerita sikit, filem ni bagus la jugak sbb bukan senang nak buat cerita kat dlm lift. M. Night Shyamalan ni mmg clever la. Sejak dari dulu lagi aku dah ikut film dia. Filem ni tentang five strangers yang tersekat dlm lift no.6. Tak no.6 tingkat 6. Macam tu lah. Yang tersekat tiga lelaki dua perempuan. Mula-mula aku ingatkan lift tu yang ada setan, rupa-rupanya salah seorang dari dorang itu yang setan. Tak tahu pulak aku setan suka naik lift. Filem ni tak sampai 2 jam pun, tapi best. Kalau lama-lama sangat sakit pinggang la aku. Setan memang suka kacau orang lebih-lebih lagi yang lemah semangat. Tak gitu Pak Jabit?? hehehhehe....

Pic atas ni la yang menunjukkan lima orang yang tersekat tu. Yang paling aku seram, setiap kali lampu dlm lift tu terpadam, salah satu daripada dorang mesti mati. Kena tikam la, kena gantung la, ngeri. Tak nak la cerita banyak2 nnt tak surprise la korang. Sebenarnya kekuatan setan ni kat dlm gelap, tu la yang susah. Tapi film ni semua hanyalah rekaan semata-mata. It from the Mind of M.Night Shyamalan. Tapi kadang-kadang boleh berlaku jugak benda2 mcm ni. Kira filem ni takdelah seram sangat mcm film hantu melayu. Kira tak mengganggu tidur malam korang. Kalau hantu film melayu asik teringat-ingat je. Payah betul.

Hero atas ni merupakan polis yang siasat kes2 famous la. Polis ni mula-mula tak percaya apa yang orang kat blakang dia tu ckp. Orang yang kat belakang dia tu ckp maybe ada kuasa jahat dlm lift tu, ataupun Devil. Ni setan menyamar manusia taw. Polis ni kehilangan isteri serta anak lelaki dia dlm sebuah kemalangan dan dlm kemalangan tu dia terjumpa note tulis " I'm so sorry ". So sejak tu dia dah tak percaya ngan benda2 mcm ni. Tapi last2 dia perasan gak. Polis ni connect dorang melalui radio la yang bleh kuar suara kat dlm lift tu. Masa lampu terpadam polis ni soh dorang semua kuar kan handphone dan suluhkan kepada orang2 yang ade dlm lift tu. Tapi malang got no smell sbb phone dorang semua kena tarik ngan setan yang mmg tak nampak dlm lift tu. So ape lagi, mati la lagi sorang. Aku mmg nak bagi taw sape yang setan kat dlm lift tu, tapi aku nak korang tonton la sendiri ok. Lebih surprise sbb aku tak terpikir pun yang dia tu sebenarnya setan yang menyamar sbg manusia. Filem ni hanya nak memberikan peringatan kepada mereka2 yg ade dlm lift tu. Kalau ade buat salah lebih baik mengaku. Pengajaran disebalik filem ni ialah jangan lari dari kesalahan yang dilakukan, walaupun kebenaran itu perit. Lebih baik didakwa oleh mahkamah daripada nyawa diambli oleh "The Devil" ....Enjoy semua!!


 

No comments:

Post a Comment